tisdag 7 oktober 2008

Halvtid - och mitt nya liv har börjat

Jag hade bara tänkt nämna hemsidan i förbifarten, men det blev ett helt inlägg, se nedan. Vad jag egentligen hade tänkt skriva är:

Det är bara en knapp manad kvar och det är nu det börjar bli roligt och det finns sa mycket kvar som jag vill göra och sa mycket folk jag vill vara med.

Tänkte att jag skulle berätta nagot om min vardag här. Alla dagar är olika, men jag ska berätta vad jag har gjort de senaste dagarna - kanske ger det en liten inblick.

Lördag

Efter kursen, som jag har beskrivit redan, at jag kvällsmacka hos Bruni. Bruni är en snäll kyrktant som jag har bott hos de senaste dagarna. Familjen Bellin har nämligen haft fullt upp med aktiviteter och släktbesök kring Julias debu - den stora, traditionella femtonarsfesten för Lajeados (rika) flickor, som föregatts av minst en manads danskurser, utseendenoja och fotografering. Den stora finalen var i lördags kväll med en bal da debutanterna var klädda i vita balklänningar som paminde starkt om brudklänningar. Jag var inte med pa detta, men ska delta i uppföljande debutantbal senare. Istället var jag hemma hos en tjej pa cellgrupp för ungdomar. Vi var atta med mig. De flesta var i 25-arsaldern och studerade juridik, psykologi eller arkitektur. De var väldigt avundsjuka pa att svenska studenter far betalt för att studera, medan de maste betala. Detta är ocksa anledningen att de har bibelstudium pa den kanske lite konstiga tiden lördagkvällar: de andra kvällarna har de föreläsningar och pa dagarna jobbar de. Jag at kvällsmat igen med dem och vi diskuterade mäns deltagande i hushallsarbetet, som är minimalt här. Annas pappa lagade visserligen mat eftersom hennes mamma kom hem sent, men Anna var rätt missnöjd med hans kokkonster. Sedan sjöng vi och pratade om den bibeltext som jag redan hade studerat tre ganger under veckan - tala om att vara kyrklig - nämligen liknelsen om de tva sönerna. Ute ösregnade det och det var rätt mysigt att sitta där och prata och dricka chimmarrão - har jag berättat om Rio Grande do Suls speciella te? Annars far det bli ett eget inlägg. När vi var klara med den mer seriösa biten at vi chokladsmet och fortsatte prata. Sedan var vi storasysterns imponerande syateljé i källaren. Ett par av tjejerna skulle sälja kläder pa universitetet. Strax efter midnatt, och efter lite krangel med att fa igang bilen, var det slut och jag fick skjuts hem till Bruni.

Söndag
Söndagen var valdag. Den tillbringade jag pa alfakursens dagläger med att (förutom att äta och sjunga som vi alltid gör) lyssna pa langa föreläsningar med rubrikerna Vem är den helige Ande? och Vad gör den helige Ande? Pa kvällen var jag pa gudstjänst, som jag beskrev i förra inlägget.

Jag är lite skeptisk till alfakursen som har pedagogiska listor som svar pa livets alla fragor. Idag diskuterade jag med ett par av pastorerna när man (som de uttryckte det i kursen) blir Guds barn - är det redan och för alltid i barndopet eller maste man, som kyrkoradsordföranden pastod i sitt föredrag igar, bekräfta med en tro? Kanske har IECLB har en lite annan, men en fullständigt luthersk försäkrade pastor Eric, syn än vad Svenska kyrkan har, vad vet jag.

Mandag
Jag var en sväng hos pastor Eric och Kimberley pa morgonen. Det var da vi diskuterade teologi, när pastor Valdeci kom. Dessförrinnan pratade vi om rasism i Brasilien, om Sveriges historia, statare, industrier och utvandring till Amerika. Kimberley kommer fran Minnesota. Jag skulle vilja kunna mer om allt.

Det later antagligen som att jag är hemskt seriös hela tiden, inser jag. Bara för att bekräfta det: Senare pratade jag om befrielseteologi (se förra inlägget) och olika slags kyrkor och gudstjänster med pastor Valdeci. Han tyckte att jag borde besöka Igreja Universal (en extrem pingstkyrka) för att det vore intressant. Pa tisdagar driver de ut onda andar. Jag tror att jag tar en annan dag. Rosi sa att de pratar mer om demoner än om Jesus i den kyrkan. Pastorn tyckte förresten det var förfärligt att vi inte firar Reformationsdagen (31 okt) i Svenska kyrkan. Jag har ju redan skämt ut var kyrka genom att inte alls känna igen lutherrosen, som används flitigt här. Vad som däremot imponerar är var langa historia, med uraldriga kyrkobyggnader och utlandsmission sedan 1870. Du menar 1970? fragar pastor V.

Jag at lunch hos p. Valdeci med familj. Vi tittade pa film fran deras förra hemstad S:ta Maria, där de flesta talar pommerska (=lagtyska?) och, atminstone pa filmen, dansar ringdanser i folkdräkt. Sedan deltog jag i Gustav Adolfsskolans (ja, den är uppkallad efter var svenske kung) orkesterrepetition. De hade en väldigt hög orkesterdisciplin om man säger sa. Pa fredag är det konsert.

Pa eftermiddagen akte vi till tva prästgardar i grannstäderna för att uppvakta nyfödda barn, bland annat en Amanda som jag har träffat redan. Tyvärr var ingen hemma, sa vi fick lämna presenterna genom det öppna fönstret respektive pa pastorsexpeditionen.

Efter kvällsmat hos p. Valdeci atervände jag till familjen Bellin. Pastorsfamiljen hade föreslagit att jag skulle stanna där nagra dagar, men jag ville gärna komma ¨hem¨ emellan, sa det far bli senare. Nu har jag packat upp, hälsat pa familjen innan de stack till Lions, och skrivit alldeles för langa blogginlägg.

Imorgon tänker jag besöka kulturhuset/muséet pa förmiddagen och pa eftermiddagen hälsogruppen (ekologisk odling, kostrad och läkeväxter) i grannförsamlingen.

Jag följer Elins uppmaning i kommentaren till ett tidigare inlägg: Fullt ös medvetslös, mera fart underbart...

Slutligen: Mitt nya liv, som man brukar kalla det (inte andedop den här gangen) har inletts. Jag har börjat pa gym! I morse var jag där första gangen. Äntligen atminstone ett hälsosamt inslag bland alla bilturer och efterrätter.

Hemsida och diakoni

Jag trodde inte att församlingen hade en hemsida, men det fick jag veta idag att den har. Det hade aldrig hänt i Svenska kyrkan att man hade väntat en manad med att visa hemsidan, som väl allting kretsar kring? Kolla alltsa gärna pa Lajeado evangeliska församlings hemsida. Texten är tyvärr pa portugisiska, men klicka runt lite sa hittar ni bilder. Jag kommer att dyka upp sa smaningom. Liten ordlista:
Encontros do casais = hemgrupper (en nystartad verksamhet med bibelstudiegrupper i olika stadsdelar), träffas en gang per manad
centro communitario = församlingshemmet
culto infantil = barngudstjänst/söndagsskola
encontros familias = hemgrupper där barnen ocksa är med
ensino confirmatorio = konfirmationsundervisning (obligatoriskt, tva ar för 11-12-aringar)
juventude = ungdom
música = musik, bestar av keybord, gitarr, sangsolister och körer.
mordomia cristã = kristet förvaltarskap, en grupp som studerar bibeln och informerar om interna och externa kollektändamal
OASE - ordem auxiliadora de Senhoras evangelicas de Lajeado = Evangeliska kvinnors hjälporden i Lajeado, lokalavdelning av kyrkans stora kvinnorörelse, paminner lite om syförening fast man syr mindre och leker mer
obreiro e obreira = praktiska samlingsord för vigda män resp. kvinnor, kan i IECLB vara pastorer, diakoner, katekumener och missionärer, fast i Lajeado finns bara pastorer
presbiterio = kyrkorad
notícias = nyheter. Klicka pa pilen vid 16/9 sa ser ni stiftsbarndagen.
secretaria = kansli
terceira idade =tredje aldern (äldre eller rentav gamla människor). Pa programmet finns enligt hemsidan bland annat överraskningsutflykter och hemlig kompis.
visitação hospitalar = sjukhusbesöksgrupp

Utöver detta finns bland annat ett tiotal cellgrupper som träffas varje vecka, minst fyra gudstjänster (tva platser, morgon resp. kväll, ca 200 deltagare totalt) varje söndag, alfakurs inklusive aktiviteter för medföljande barn. Här finns 3000 medlemmar.

Jag papekade för pastor Valdeci att inom de fyra omraden som Svenska kyrkan ska arbeta med - gudstjänst, undervisning, mission och diakoni - sa är Lajeado församling väldigt bra pa de tre första men sämre pa diakoni. Han tyckte att de borde bli bättre och undrade vad vi hade för lokal diakoni i Sverige. Sa diskuterade vi befrielseteologi, som han varit lite skeptisk till innan för att det nästan bara handlade om socialt arbete, men nu hade det blivit lite mer andlighet ocksa och han gillade den. P. Valdeci pastod dock att befrielseteologin nu haller pa att försvagas i hela Latinamerika till förman för pingströrelsen som, som han sa, uppmanar folk att bara vänta pa att Jesus ska göra nagot.

Apropa skillnaden mellan andlighet och samhällsansvar - om det nu alls behöver vara en motsättning, det tycker jag inte - var det en märklig känsla igar när vi hade gudstjänst mitt under sammanräkningen av rösterna i kommunalvalet. När biltutorna och fyrverkerierna väsnades som värst gjorde pastor Valdeci en diskret paus i predikan och bläddrade i Bibeln. Naturligtvis maste han redogöra för hela Filipperbrevet när nu den ena texten var där.

I alla fall vet jag att kyrkfolket bryr sig om politiken och röstar. Förresten är det röstplikt. Vinnaren i valet, en högerkvinna, hade bara 300 rösters marginal trots att det var 50 000 väljare. Nu är det slut pa flaggviftningen, tevereklamen, dörrknackningarna, flygbladen och bilradiorna.