lördag 24 januari 2009

Filosofi i lugnet före stormen

Att jag inte har skrivit något på sistone beror på att jag har varit fullt upptagen bl a med att läsa den första av kursböckerna, Miljöfilosofi. Helena och jag har också fortsatt förbereda informationsuppdrag och vi har bokat in ett par planeringstider till nästa vecka. I nästnästa vecka ska vi komma igång rejält, med två ungdomsgrupper i Kävlinge på torsdagen, stor inspirationsdag (upptakt för fasteinsamlingen med hundratals vuxna) i Hässleholm på lördagen och lägerledarkårens utbildningshelg fredag-söndag (jag åker ifrån den en stund på lördagen) där jag ska prata på söndagen. Med denna vetskap har jag därför försökt göra upp ett ordentligt lässchema och hade tänkt vara ledig imorgon - förutom inspiratörsuppdrag i Petersgårdens ungdomsgrupp på kvällen. Dock ligger jag en dag efter så jag får nog ägna morgondagen åt att skriva till församlingsbladet "Kyrktorn". Inspirationen är inte på topp.

Jag gör mitt bästa för att skaffa mig en riktigt stressig vår och det ser ut att lyckas över förväntan.

Idag hade jag tänkt göra gympapremiär på Gerdahallen, där jag har köpt terminskort. Redan på väg på cykeln, kom jag på att jag glömt skorna och så insåg jag att jag förresten inte har några gympaskor för dem lämnade jag i Brasilien, eftersom de ändå var så slitna. Jag ska köpa gympaskor på måndag och sedan finns det inga ursäkter kvar. Gerdahallen är närmsta granne med min instutition.

Kursen har drygt tre tretimmarsföreläsningar i veckan och så lite grupparbete, så just det är inte så tidskrävande.

Miljöfilosofi är inget man skummar igenom och tar till sig snabbt, men det är väldigt intressant! Den behandlar frågor som
  • Är det människans plikt att bevara naturen - varför? Är det tvärtom vår plikt att "kultivera" naturen - varför?
  • Vad betyder det att något har värde? Hur kan man hantera värdekonflikter?
  • Vilka varelser har moraliska plikter respektive rättigheter? Enbart människor eller även djur och kanske växter och berg och hav?
  • Vad är ett problem och hur skiljer man mellan problemet och det som hindrar lösningen på problemet? Hur är förhållandet mellan fattigdom och miljöförstöring?
  • olika sorters etik och deras inverkan på natursynen
  • Är människan centrum (antropocentrism) så att naturen bara har egenvärde eller instrumentellt värde i förhållande till människan eller har naturen ett eget egenvärde? Exempelvis, har den sista människan på jorden rätt att förstöra naturen efter behag? Har skönheten hos en urskog värde även om ingen människa vandrar där?
  • Hur har kristendomen påverkat västvärldens natursyn? Vilken natursyn finns hos Calvin, Augustinus, Jesus, östkyrkan och gnosticismen? Vad innebär människans herradömes- eller förvaltarskapsattityd gentemot naturen?
  • Vilken natursyn fanns hos de gamla grekerna, hos Marx, hos Linné och Descartes? Vilken skuld har teknikoptimismen, upplysningen och tanken att all natur är enbart mekanik?
  • Hur kan man se till att de negativa resultaten av en "förorening" hamnar hos "förorenaren"?

Åsikter man stöter på är exempelvis den hos Francis Bacon, 1561-1626, den moderna filosofins fader, som var teknikoptimist och menade att kunskap var makt:

Människans herradöme över tingen ska inte utövas som en brutal våldtäkt mot naturen utan genom att människan utnyttjar sin tankeförmåga och överlistar naturen "som när man förför en kvinna".

Ibland känns det som att vi inte har kommit mycket längre än så.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ibland är den stora insikten att vi inte kommit så långt... Lycka till med alla dina uppdrag!
/Jesper